Sosyal Medya ve Siyaset

Sosyal medya platformlarının günümüzde ne kadar aktif kullanıldığını anlatmaya gerek yok ancak etkili ve doğru sosyal medya kullanımı konusunda söylenebilecek çok söz var. Sosyal medyanın siyaset ile olan bağlantısına girmeden önce etkili ve doğru sosyal medya kullanımı konusunda birkaç tavsiye ve uyarıda bulunmakta fayda var.

Bu tavsiye ve uyarılarda bulunmaya başlamadan önce WeAreSocial ve Hootsuite tarafından hazırlanan 2018 Global Dijital Raporuna beraber göz gezdirelim.

Dünyada;

Toplam Nüfus                                        : 7 Milyar 593 Milyon

Aktif İnternet Kullanıcısı Sayısı                : 4 Milyar 21 Milyon

Aktif Sosyal Medya Kullanıcı Sayısı        : 3 Milyar 196 Milyon

Ülkemizde bu rakamlar şu şekilde;

Toplam Nüfus                                            : 81 Milyon 330 Bin

Aktif İnternet Kullanıcısı Sayısı                   : 54 Milyon 330 Bin

Aktif Sosyal Medya Kullanıcı Sayısı            : 51 Milyon

Dünya üzerinde en çok kullanılan sosyal medya platformları olan Facebook kullanımında 250 Milyon kullanıcıyla Hindistan’ın başını çektiği listede 51 Milyon kullanıcıyla listenin 9. sırasındayız, instagram cephesinde ise 110 Milyon kullanıcı ile liste başında A.B.D bulunurken 33 Milyon kullanıcı ile 5. sıradayız.

Bu rakamları neden mi verdim? Cep telefonunuzdan yada bilgisayarınızdan tek tık ile ulaşılabilecek kitlenin ne kadar büyük olduğunu göstermekti niyetim. Tek tık ile ulaşılabilecek bu büyük kitleyi markanızı tanıtmak, ürünlerinizi pazarlamak, bir sanatçının dünyanın her yerindeki hayranları ile etkileşimini sağlamak, bir spor kulübünün taraftarlarıyla bütünleşmesini sağlamak ya da yazımızın asıl konusu olan siyasi partilerin ve siyasetçilerin sevenleriyle iletişim kurmasını ve bu kitlenin sayısını arttırmak amacıyla kullanabilirler.Bireysel ya da kurumsal sosyal medya hesabı üzerinden yüzlerce, binlerce hatta milyonlarca kullanıcıya ulaşılabilen her bir kullanıcının paylaşımlarını yaparken doğruluğunu, yanlışlığını sorgulamadan yapılan sorumsuzca paylaşımlar kimi zaman kitleleri üzebilir, kızdırabilir yada konunun aslı paylaşıldığı gibi değil ise sizi sosyal açıdan yada hukuki açıdan zorda bırakabilir. Her gördüğünü paylaşmanın adı etkili ve doğru sosyal medya kullanımı değildir. Evet bu aktif sosyal medya kullanıcısı olarak nitelendirilebilir belki ancak sorumsuzca bir sosyal medya kullanıcılığıdır.Yaptığınız paylaşımlarınızda ki üslubunuz hoşgörü, demokrasi, özgürlük gibi kavramlarının sizde ne kadar hayat bulduğunun da göstergesidir. Sosyal medya bir enstrüman ise ne kadar iyi çalarsanız bu enstrümanı o kadar dinleyeniniz olacağını ve herkesin ama az ama çok bu enstrümanı kullanabildiği gerçeğini de unutmamakta fayda var.Siz element uydurma gayreti içinde iken gerçekler ile cevaplandığınız takdirde alacağınız rengin ne olacağını söylemeye de gerek yok sanırım.

Gelelim sosyal medya ve siyaset konusuna. Sosyal medya platformlarının siyaset cephesinde en etkili kullanımının örneği herkes tarafından kabul gören ve kendisine A.B.D başkanlığını getiren Barack Obama ve ekibinin 2008 yılındaki ilk başkanlık seçimi süresince yürüttüğü sosyal medya politikası bu konunun etkili ve doğru bir şekilde yürütüldüğü takdirde nelere kadir olduğunun göstergesiydi. Facebook kurucularından ChrisHughes’ın Facebook tan ayrılarak seçim kampanyasının başına geçmesi ve tecrübesini hayalleriyle birleştirerek özellikle genç seçmen kitlesi üzerinde bıraktığı etki için azımsanamayacak bir başarı hikayesi kavramı bile az kalır.ChrisHughes özellikle kendilerine iletişim biçimi olarak sosyal medya ve dijital platformları seçen yazılı ve görsel medya iletişim araçlarından uzak olan geç kitleyi hedefleyerek bunlar üzerinde yoğunlaşmış, gerek Barack Obama’nın gerekse kendisini Facebook tan ayıracak kadar heyecanlandıran bu sürecin sonunda hayallerine ulaşmıştır.

ABD Başkanlık Seçimleri 3 Kasım 2008 Tarihli Sosyal Medya Kullanım Verileri

***Bu tarihte Facebook kullanıcı sayısının dünya genelinde 100 milyon kadar olduğunu belirtelim

sosyal-medya-ve-siyaset.png
 
Gelelim ülkemize, son yıllarda birçok vekil adaylarının kendileri için bir web sitesi yaptırdıklarını görmekteydik. Sosyal medya platformlarının da kullanıldığına şahit oluyorduk. Ancak sanırım abartı olmayacak bir ifade olacaktır 2018 seçimleri hemen hemen tüm siyasi partiler, tüm milletvekili adayları, tüm cumhurbaşkanı adaylarının sosyal medyayı ve dijital platformları en yoğun biçimde kullanıldığı seçim olarak Türk siyasetine bu anlamda damga vuran bir seçim olmuştur. Google Adwords reklamlarının kullanımından tutunda Facebook-instagram başta olmak üzere sosyal medya ortamlarında yoğun bir kampanya dönemi yaşanmıştır. Bu kampanyalar sadece siyasi partiler ve adaylar cephesinde yaşanmamış seçmenler cephesinde de oldukça yoğun bir biçimde kullanılmıştır. Bu kampanyaların ne kadar başarılı olduğu konusunun takdirini siz değerli okuyucularıma bırakıyorum.

Saygı ve sevgilerimle. Bir sonraki yazımızda görüşmek dileğiyle.

Mahir Doğan –
instagram.com/dogan.mahir.23

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KATMAK İÇİN TIKLAYIN