Gıyabi cenaze namazı kılınabilir mi? Diyanet İşleri Başkanlığı

Asıl olan, namazının kılınabilmesi için cenazenin hazır bulunmasıdır. Bununla birlikte hazır olmayan cenaze için namaz kılmak da caizdir.

Hz. Peygamber (s.a.s.)’in sünnetinde bu uygulamaya rastlanmaktadır. Rivayete göre Rasûlüllah (s.a.s.), Necâşî’nin vefatını haber vermiş, sonra da onun cenaze namazını kıldırmak üzere cemaatin önüne geçmiş, ashab da arkasında saf tutmuştur (Buhârî, Cenâiz, 55; Müslim, Cenâiz, 64). Olayda hazır bulunan Câbir b. Abdullah (r.a.) der ki: “Rasûlüllah (s.a.s.), Necâşî’nin (gıyabında) cenaze namazını kıldırdı. Ben de ikinci yahut üçüncü saftaydım” (Buhârî, Cenâiz, 54).
Yine, Rasûlüllah’ın (s.a.s.) Uhud şehitleri (Buhârî, Cenâiz, 73) ve kendisine haber verilmeden defnedilen cenazeler için de gıyabi cenaze namazı kıldığı bilinmektedir (Buhârî, Cenâiz, 56).

Cenaze namazı cami içerisinde kılınabilir mi?

Hanefîlere göre, cenaze namazı cami dışında kılınır. Bir mazeret olmadıkça cami içinde kılınması mekruhtur. Ancak yağmur, çamur, soğuk gibi bir mazeret bulunması durumunda cenaze namazının camide kılınmasında bir sakınca yoktur (Fetâvâ-yı Hindiye, I, 165).
Şâfiîlere göre ise bu namazın camide kılınması, camiyi kirletme endişesi yoksa müstehabtır (Nevevî, el-Mecmû, V, 213). Ayrıca, Sa’d b. Ebî Vakkas vefat ettiği zaman Hz. Aişe kendisinin de cenaze namazı kılabilmesi için cenazenin mescide getirilmesini istemiş ancak sahabiler onun bu isteğini hoş karşılamamıştı. Bunun üzerine Hz. Âişe: “İnsanlar ne çabuk unutuyorlar! Rasûlüllah (s.a.s.), Süheyl b. Beydâ’nın cenaze namazını mescidde kılmıştı” (Müslim, Cenâiz, 34) demiştir.

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı

👍 BU İÇERİĞE EMOJİYLE TEPKİ VER!

Din Haberleri